Nový most jako symbolická brána v místě, kde Vltava opouští Prahu a pokračuje směrem k Labi

Místo pro poslední pražský most přes Vltavu má jedinečnou a neopakovatelnou atmosféru. Strmé skalní břehy lemující koryto řeky vytvářejí dramatickou a výraznou přírodní scenérii. Toto místo, nacházející se na rozhraní města a volné krajiny, si žádá stavbu s unikátním technickým řešením i architektonickým výrazem.

Návrh mostu je založen na dvou rozevírajících se pilířích, které nesou mostovku. Ta je mezi jednotlivými podporami odlehčená a spolu s pilíři vytváří jeden integrální celek. Rytmus rozestupů podpor optimalizuje přenos sil a zkracuje nejdelší rozpětí. Tvar pilířů lze připodobnit ke kmeni stromu, jehož růst ztělesňuje organické proudění sil. Asymetricky rozevřená ramena dodávají pilířům sochařský výraz, který rámuje pohled nad řekou. Pilíře se rozevírají ve třech pětinách své výšky, v souladu se zlatým řezem.

Most se tak přestává jevit jako pouhá „nutná“ dopravní stavba a stává se součástí krajinné kompozice. Cyklisté a chodci v údolí sdílejí zážitek z měřítka mostu i dimenzí jeho jednotlivých prvků. Pro řidiče na okruhu most nepůsobí jako vizuálně dominantní prvek, protože jejich pozornost je soustředěna na jízdu mezi tunely, lemovanou protihlukovými stěnami a směrovými značkami.

Návrh mostu je založen na dvou rozevírajících se pilířích, na něž je uložena mostovka. Ta je vylehčená mezi jednotlivými podporami a spolu s pilíři vytváří jeden integrální celek. Rytmus rozestupů podpor optimalizuje přenos sil a zkracuje nejdelší rozpony. Tvar pilířů lze připodobnit ke kmeni stromu, jehož růst formuje organické přenášení sil. Asymetricky rozevřená ramena dodávají pilířům sochařský výraz, který rámuje obraz nad řekou. Pilíře se rozevírají ve třech pětinách výšky v poměru zlatého řezu. Most tak přestává být „nutnou“ dálniční stavbou a stává se součástí krajinné kompozice. Cyklisté a pěší v údolí se účastní zážitku z velikosti mostu a rozměrů jeho jednotlivých prvků. Pro řidiče na dálničním okruhu není most významně vizuálně určující, protože se soustředí na jízdu mezi tunely, ohraničenou protihlukovými stěnami a směrovými cedulemi.

Nosná komorová konstrukce mostu je z předpjatého železobetonu, což zajišťuje pevnost a dlouhou životnost stavby. Pro zjednodušení údržby je mostovka rozdělena na dvě separátní mostovky propojené nad vetknutím do pilířů. V podélném směru most tvoří spojitý rám s vetknutými pilíři, který umožňuje rovnoměrné rozložení sil. Při výstavbě se počítá s použitím technologie letmé betonáže pro pilíře a nosnou konstrukci a minimalizují se tak zásahy do chráněných území pod mostem, do řeky a přilehlých komunikací. Nesymetrie pilířů bude vyrovnána pomocí dočasných předpínacích kabelů, čímž se minimalizují přídavná namáhání ve spodní stavbě.

Chodci a cyklisté budou na mostě vedeni po lávkách pod úrovní vozovky po obou stranách mostu. Lávky budou mít šířku 3 m a výšku 3 m a budou provozovány v režimu jednosměrného cyklopruhu a dvou pruhů pro pěší. Mostovka spolu s lávkou vytváří „kapsu“, která chrání uživatele před větrem, ostrým sluncem, a poskytuje pocit bezpečí proti závrati. Mezi podporami jsou navrženy vyhlídky. Lávka je zde pozvolně rozšířena až na 4 m a nabízí tak prostor pro zastavení.

Mimoúrovňová křižovatka Rybářka je navržena zakrytá pod terénem, stává se součástí tunelového tělesa. Poloha východního portálu Suchdolského tunelu včetně nástupní plochy pro IZS se tak posunula blíže k mostu. Poloha dálnice D0 je beze změny, stejně jako portál tunelu Zámky-západ na východní straně řeky. Pro cyklisty a chodce byly navrženy nájezdy a přístupy na obou stranách mostu.

V oblasti mezi ústím tunelového portálu a vilovou zástavbou Nového Suchdola je navržena obnova ovocného sadu a propojení s přirozenou vegetací suchých trávníků, solitérními keři a stromy. Mozaikovitý ráz krajiny podpoří druhově smíšené remízy s lokálními dřevinami. Na levém břehu u tunelového portálu Zámky-západ bude navázáno na světlou doubravu s travním podrostem a teplomilnými keři. Po celou dobu stavby i po realizaci bude podporována ochrana biotopů pro ohrožené druhy plazů, netopýrů, ptáků a bezobratlých.